Zamówienia publiczne bez żadnych wątpliwości

Tylko podpis prezydenta dzieli nas od nowelizacji ustawy Prawa zamówień publicznych. To szczególnie wyczekiwana informacja dla podwykonawców i zamawiających, których bezpośrednio dotyczą zmiany. Pojawia się jednak pytanie, czy nowelizacja realnie wpłynie na efektywność wykonywania zleceń i terminowe płatności dla podwykonawców? Kolejnym drażliwym tematem wynikającym z obowiązującego już prawa jest kwestia wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie. Czy członek konsorcjum może powoływać się na doświadczenie nabyte przez niego w ramach prac wykonywanych wspólnie z innymi podmiotami? Na te tematy dyskutowano podczas pierwszego dnia XI Zjazdu Specjalistów i Ekspertów ds. Zamówień Publicznych w Warszawie.

Potrzeby zmian dla podwykonawców i zamawiających

Nowelizacja ustawy definiuje umowę o podwykonawstwo oraz jej pisemną formę. Ustawodawca określił jasne warunki zapłaty wynagrodzenia podwykonawcom w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia dostarczenia wykonawcy, podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy potwierdzenia wykonania prac w formie faktury lub rachunku. Dopiero, gdy podwykonawca otrzyma zapłatę, należność zostanie wypłacona wykonawcy. W celu ochrony praw zamawiającego nowelizacja mówi, że będzie on mógł określić podział wykonania istotnych części inwestycji lub prac związanych z rozmieszczeniem instalacji, które będzie musiał zrealizować wykonawca, bez korzystania z zasobów podwykonawców. Pojawiają się jednak pytania o realne zastosowanie zmian w nowelizacji i wzrost efektywności zamówień publicznych.

Rozbieżności w interpretacji

Kolejną kwestią dyskutowaną w czasie wydarzenia w Warszawie, była sprawa wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie. Według Krajowej Izby Odwoławczej członek konsorcjum może powoływać się na doświadczenie nabyte przez niego w ramach prac wykonywanych wspólnie z innymi podmiotami, ale według eksperta firmy szkoleniowej APEXnet Łukasza Czabana –Przyjęcie stanowiska Krajowej Izby Odwoławczej wiąże się z 4 aspektami: aprobowaniem fikcji faktycznej opartej na założeniu iż pomimo wykonania 1% zamówienia nabywa się doświadczenie odnoszące się do pełnego zakresu, zwielokrotnieniem doświadczenia, ograniczeniem zainteresowania większych wykonawców w tworzeniu konsorcjów z mniejszymi podmiotami i tworzeniem fikcyjnych konsorcjów uiszczanych z mniejszymi wykonawcami w celu uzyskania przez nich doświadczenia przekraczającego ich rzeczywiste możliwości” – komentuje ekspert.

Podczas pierwszego dnia XI Zjazdu Specjalistów i Ekspertów ds. Zamówień Publicznych w Warszawie. Uczestnicy poruszyli  tematykę nowelizacji prawa zamówień publicznych, wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie publiczne, a także polegania na zasobach podmiotów trzecich w przetargu ograniczonym, negocjacjach z ogłoszeniem lub dialogu konkurencyjnym. Wskazane kwestie przysparzają licznych pytań w procesie interpretacji i praktyki. Wydarzenie poprowadzili wybitni znawcy Prawa zamówień publicznych, eksperci APEXnet – Jerzy Czaban, Łukasz Czaban i Grzegorz Czaban.

PLIKI DO POBRANIA

XI Zjazd Specjalistów i Ekspertów ds. Zamówień Publicznych – dzień I (PDF)